Historie firmy Aero

Auta Aero jsou legendou české automobilové historie. Továrna Aero byla založena v roce 1919 jako výrobce letadel.
Historie vývoje a výroby automobilů v automobilním oddělení letecké továrny Aero je datována rokem 1928.
Na podzim tohoto roku majitel továrny Aero pan JUDr. Kabeš přijal do továrny Ing. Břetislava Novotného a jmenoval ho šéfem automobilové konstrukce.
Hlavním úkolem Ing. Novotného bylo připravit výkresovou dokumentaci a zavést do výroby upravený vůz ENKA.
Automobil ENKA vyráběla firma Košař od roku 1927 a s dílčími úspěchy také prodávala.
Výkresová dokumentace a výroba prototypů pod názvem AERO 500 byla dokončena na počátku léta roku 1929.
Automobily AERO 500 byly poprvé vystaveny na Pražském autosalonu 1929.
Automobily se konstrukčně nelišily od svých předchůdců ENKA. Byly provedeny pouze dílčí úpravy mechanických částí. Hlavní úprava spočívala ve změně karosérie, kterou navrhl Josef Voříšek.
Automobily Aero 500 se vyráběly v letech 1929 a1933 a továrna je nabízela k prodeji ještě v roce 1934 souběžně s upraveným modelem Aero 662.
Automobily Aero 662 se vyráběly v letech 1931 až 1934.
Aero 1000 se vyrábělo v roce 1933.
Výroba malých automobilů na velké cesty byla ukončena v roce 1934.
Následovala výroba nové generace automobilů Aero.
Aero 30 se vyrábělo od roku 1934 do roku 1946 (mimo válečnou přestávku).
Aero 50 se vyrábělo od roku 1936 do útlumu civilní výroby na přelomu let 1941 a 1942.
Plná výroba automobilů Aero nebyla po 2. světové válce obnovena a montáž posledních automobilů byla dokončena v roce 1946 (pokud nepočítáme model A150).

Automobily Aero v datech

  • 1929 – zahájena výroba modelu Aero 500
  • 1933 – ukončení výroby modelu Aero 500
  • 1931 – 1934 – model Aero 662
  • 1933 – 1934 – model Aero 1000
  • 1934 – 1946 – model Aero 30
  • 1936 – 1941 – model Aero 50
  • 1946 – ukončení výroby automobilů
  • 19? – ? výroba modelu A 150